LBG Brabant op uitstap naar Ieper

Driedaagse busreis naar Ieper, georganiseerd door LBG Brabant

De last post in Ieper wilden we allemaal graag eens meemaken. Deze plechtigheid vindt elke avond plaats om 20 uur onder de Menenpoort in Ieper. Om van onder andere deze plechtigheid optimaal te genieten organiseerden we een meerdaagse reis naar Ieper. Het programma werd in elkaar gestoken, alle reserveringen gedaan en de leden werden uitgenodigd en zo vertrokken we op dinsdag 3 juli.

Met 31 personen werd de reis aangevat. De deelnemers werden opgehaald en na een tussenstop in Wevelgem voor een middagmaal werd de reis verdergezet richting Ieper. Eenmaal aangekomen in hotel Albion, waar we drie dagen zouden verblijven, kon de 'vakantie' beginnen. De kamers werden toegewezen en iedereen kreeg even de tijd om zich op te frissen en zich te installeren, waarna we met de volgende activiteit van start konden gaan.

Vermits deze driedaagse in het teken stond van het thema 'Helden' kon een bezoek aan het vernieuwde Flanders Fields museum niet ontbreken. In het museum werden we begeleid door 2 gidsen, die heel levendig en vurig het verhaal van de oorlog vertelden. Via beeldmateriaal, eigentijdse voorwerpen en verhalen werden we in een stroomversnelling meegenomen in de herinneringen aan de oorlog te Ieper. De mensen hingen aan hun lippen gedurende het volledige bezoek.

’s Avonds was een plaatsje gereserveerd in een plaatselijk restaurant. Er werd heel wat afgelachen en gebabbeld, maar van zodra de maaltijd voorbij was, moesten we opnieuw vertrekken zodat we de Last Post - avondsonnerie van het Britse leger – niet zouden missen. Deze laatste groet aan de gesneuvelden was een tweede aandenken aan de grote oorlog te Ieper. De Last Post kreeg die dag ook bezoek van een kostschool uit Groot-Brittannië. Daardoor werd een deel van de groet gespeeld op doedelzakken en werden er bloemkransen naar voor gedragen door de leerlingen van de school, als herdenking aan alle gesneuvelde soldaten tijdens de oorlog. Daarna zat onze eerste dag er reeds op en verspreiden de deelnemers zich over Ieper, sommige gingen rechtstreeks naar het hotel, andere verkenden de plaatselijke terrasjes nog even.

De volgende dag was iedereen op post voor het – zeer uitgebreid – ontbijt, dat door iedereen goed werd gesmaakt. Om 9u30 stapten we op de bus richting Poperinge. Hier ontmoetten we de gids, die ons zou begeleiden voor een hele dag. Het eerste bezoek dat was gepland leidde ons naar de Sint-Sixtusabdij. We kregen er een geanimeerde uitleg over de manier van leven van de paters van Westvleteren. Het motto van deze paters is werken om te leven, niet leven om te werken. Na de introductie in het leven van deze mensen, konden we ter plaatsen genieten van een Westvleteren op het terras. De fans van het abdijbier kregen ook de kans een pakketje Westvleteren te kopen.

Onze reis werd verdergezet richting restaurant om te genieten van een middagmaal zodat we met vernieuwde energie aan de namiddag konden beginnen. We stapten weer op de bus en terwijl de gids uitleg gaf over Poperinge konden we genieten van de mooie omgeving. Omdat de zon scheen besliste de gids om af en toe even van de bus te stappen en van het uitzicht te genieten.

Rond 16u werden we verwacht in het hopmuseum, waar ons van naaldje tot draadje werd uitgelegd wat hop is, op welke manier de hop werd en wordt verwerkt en wat het verschil is tussen vroeger en nu. Op het einde van deze rondleiding werd ons het Hommelbier, een streekbier, aangeboden. Dit Hommelbier wordt gemaakt van de hop uit Poperinge, Hommel is namelijk het Poperings dialect voor Hop. Vervolgens keerden we terug naar het hotel waar we ons even konden opfrissen voor het avondeten. Na het avondeten zat de dag er alweer op en konden we uitkijken naar de volgende dag.

De derde dag was iedereen al vroeg in de weer. De valiezen dienden klaar te staan en ingeladen te worden in de bus, meteen na het ontbijt. We trokken, voor de laatste dag, naar Saint-Omer voor een bezoek aan de Kathedraal en om nadien te genieten van een boottocht op de moerassen van Sait-Omer.

Bij ons vertrek uit Ieper scheen de zon, maar tegen de tijd dat we toekwamen in Saint-Omer begon het heel hard te regenen. De paraplu's en regenkapjes werden boven gehaald en we vluchtten vanuit de bus naar het stadhuis. Hier konden we droog staan en luisteren naar de gids terwijl hij ons uitleg gaf over wat we onderweg allemaal hadden gezien en over de geschiedenis van het stadje Saint-Omer.

Gelukkig stopte het met regenen tijdens onze wandeling naar de kathedraal. In de kathedraal zelf maakten we een rondwandeling waarbij we bij de belangrijkste elementen bleven stilstaan en wat meer uitleg kregen van de gids. De kathedraal bleek heel groot, met veel verschillende sierstukken, heel mooi om te zien.

Daarop volgend vertrokken we met de bus richting de moerassen van Saint-Omer. Na het genieten van een middagmaal stapten we allemaal op de boot voor een rondvaart op de moerassen. Ondertussen was de zon er terug door gekomen en konden we hiervan genieten tijdens de uitleg van onze gids. Na de boottocht was er nog even tijd om iets de drinken en naar het toilet te gaan alvorens moe maar voldaan huiswaarts te keren.

Verslaggever: Lotte Dierkens

Meer foto's vindt u hier.