RegistrerenAanmelden

Op sociale media heb je alleen “koningen” en “lemmingen”

Wie controleert de sociale media? Hoe verspreid informatie zich en wie bepaalt de trends? Op Facebook en aanverwanten moet het publiek opgedeeld worden in “koningen” – zij die de toon zetten en gevolgd worden – en “lemmingen”.  Niet de muisachtige knaagdiertjes maar slaafse, blinde volgelingen.

Het spreekt voor zich dat het aantal koningen eerder beperkt is. Het aantal lemmingen loopt in de honderden miljoenen.

De vraag hoe opinies en trends zich verspreiden en hoe onderlingen beïnvloeding werkt, is meermaals gesteld. Volgens Science Magazine werpt een experiment op Facebook een nieuw licht in deze moeilijke materie, waarover de wetenschap het momenteel niet eens is.

Een praktische test op Facebook wijst uit dat je ofwel invloed uitoefent, ofwel een volgeling bent. Beide rollen worden zelden gecombineerd en dat is een verrassende uitkomst.

 

Real life

Momenteel heb je – als het over het echte leven gaat, niet het virtuele – sociologen die stellen dat een beperkt aantal mensen zeer veel invloed hebben en trends bepalen. Als zij aan de botox gaan of een smart phone kopen, volgt hun kennissenkring. Aan de andere kant heb je wetenschappers die de rol van het individu niet zo belangrijk achten voor de verspreiding van een idee, een trend. Wel of het publiek klaar is voor die nieuwe trend, vatbaar met andere woorden of rijp.

In het echte leven – zo kun je veronderstellen – ben je soms een trendsetter, soms een volgeling. Trendsetter in het gebruik van kettingzagen, volgeling om nieuwe foto-software te kiezen. Voorbeeld voor jongere mensen dan jezelf als het om mode gaat, volger wat betreft gezonde eetgewoonten van jongeren.

Een lemming

Spelen met een app

Laten we dat eens testen, dachten twee economen van de Stern School of Business in New York. Ze schakelden een Facebook app in, een programmaatje waarmee Facebookers een film kunnen beoordelen. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld “Prometheus” van Ridley Scott een 9 geeft, stuurt de app een bericht naar een willekeurig staal van de vriendenkring van die science fiction-liefhebber. Dat groepje vrienden krijgt de filmbeoordeling, de link naar de app en wordt zo uitgenodigd ook een cijfer op “Prometheus” of een andere prent te plakken.

Hoe meer vrienden naar de app gaan na een bericht, hoe groter de invloed van onze sci-fi-liefhebber.

Hoe sneller die vrienden de app gaan gebruiken, hoe groter hun ontvankelijkheid.

40.000 berichten

Bijna 8.000 Facebookers gebruikten de filmrating app, die app stuurde 40.000 berichten naar 1,3 miljoen vrienden. 1.000 van de 1,3 miljoen vrienden gingen de app zelf gebruiken.

Zoals te verwachten viel uit de opbouw van het experiment spelen zowel “invloed” als “ontvankelijkheid” een rol bij de verspreiding. Maar of mensen bij manier van spreken “besmet” worden, hangt volgens de analyse van het experiment af van enkele individuele kenmerken:

  • Mensen die ouder zijn dan 30 zijn over het algemeen invloedrijker dan min dertigers.
  • Mensen hebben de grootste invloed op leeftijdsgenoten
  • Vrouwen hebben vaak meer invloed op mannen dan op andere vrouwen
  • Gehuwde mensen zijn het minst beïnvloedbaar

Twee werelden?

De meest opmerkelijke vaststelling, aldus Science Magazine, is wel dat “invloed” en “ontvankelijkheid” bijn nooit samen vastgesteld worden bij dezelfde persoon. “In de Facebook-wereld zijn er alleen koningen en lemmingen”.

Invloed in de virtuele wereld kan een substituut zijn voor het ontbreken van invloed in het echte leven. Virtuele invloed kan samengaan met echt trendsetterschap. Het kan ook zijn dat virtuele invloed en invloed in de tastbare wereld totaal onafhankelijk zijn. Meer vragen dan antwoorden, nog steeds. Volgens een collega-wetenschapper, socioloog Brian Uzzi, moet daarvoor een gelijkaardig experiment worden gedaan buiten Facebook, in het echt dus.

Tags: , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Op sociale media heb je alleen “koningen” en “lemmingen””.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.