RegistrerenAanmelden

Nieuwe app wijst gestrande reiziger op zijn rechten

Europa doet gestrande reizigers een app cadeau die hen in luchthavens en stations wijst op hun rechten. Vlucht of trein vertraagd of afgelast? Bagage te laat of verloren? Situaties genoeg die voor een reiziger bijzonder ongelegen komen en daar sta je dan. De app vertelt op je smartphone ‘on the spot’ waar je recht op hebt – vervangend vervoer, schadeloosstelling.. – en welke stappen je kunt nemen.

De app is down te loaden via deze QR code. De toepassing werkt op iPhone, iPad, Android, Blackberry en Windows Phone 7 en is op deze platformen beschikbaar in 22 talen. Ze biedt info over alle lucht- en treintransport. Vanaf 2013 wordt dat uitgebreid naar bus- en bootreizen wanneer voor deze vervoersvormen ook Europese regels in voege treden.

125 tot 600 euro

“Hoe vaak krijgen reizigers op een luchthaven niet te horen dat ze geen rechten hebben, terwijl ze weten dat ze er wél hebben. Met deze toepassing krijgen miljoenen mensen heel gemakkelijk toegang tot de juiste info wanneer ze die het meest nodig hebben”, aldus Europees commissaris Siim Kallas, bevoegd voor transport.

Voor een hele rist potentiële problemen brent de app duidelijkheid. Bij een afgelaste vlucht bijvoorbeeld heb je recht op een compensatie tussen de 125 en 600 euro, afhankelijk van de bestemming, bovenop de keuze tussen een andere vlucht of volledige terugbetaling van het ticket. Bij verloren of beschadigde bagage heb je eveneens recht op een vergoeding.  De app geeft ook telkens de instantie die je moet contacteren.

In noodsituaties zoals tijdens de vulkaanstofwolken boven IJsland in 2010 kan er ook reisinformatie en reisadvies van de Europese Commissie doorgespeeld worden.

Alle (Nederlandstalige) informatie over je rechten als reiziger vind je op ec.europa.eu/transport

Tags: , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Nieuwe app wijst gestrande reiziger op zijn rechten”.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.