RegistrerenAanmelden

Binnenkort weer ‘opgeleukte’ tv-reclame

Tv-reclame wordt in het steeds digitalere tv-landschap massaal overgeslagen, gefastforwarded zeg maar. De tv-zenders zoeken naar manieren om de kijker toch vast te houden. En dan duiken ideeën op die doen denken aan ‘Loeki de leeuw’ van op de Nederlandse tv of de Duitse Mainzelmaennchen. VT4 en VijfTV – voortaan kortweg, VIER en VIJF, bewandelen dit spoor.

Beide zenders, onder de vleugels van SBS, hebben donderdag, bij de voorstelling van de najaarsprogrammatie, bekend gemaakt welke aandachtstrekker ze daarvoor uit hun hoge hoed hebben getoverd: Tv- en humorman Mark Uytterhoeven zal grappige filmpjes maken.

La Linea

Uytterhoeven gaat de reclame niet aan elkaar praten, het zullen humoristische clipjes worden. “Het interesseert me niet buitenmatig veel wat jullie tussen mijn reclameblokken gaan pompen”, grapte hij donderdag. “Ik ga de reclameblokken niet presenteren, al zou ik het geweldig plezierig hebben gevonden om op het einde van elk reclameblok te kunnen zeggen: ‘En dan gaan we er nu uit voor een stukje programma”.
Afwachten wat het wordt. Al lichtte VIER donderdag wel een tipje van de sluier. Bijvoorbeeld een filmpje met Jezus Christus aan het Laatste Avondmaal die
lastige vragen beantwoordt van zijn Apostelen. De tekst van Christus is die van Johan Vande Lanotte tijdens zijn recente verdediging. Helaas zal dat filmpje tegen september al niet meer actueel zijn. Maar dat ziet er alvast goed uit.
Als de filmpjes in de buurt van het niveau geraken van ‘La Linea’ (zie YouTube hieronder), de streep die werd bedacht in de reclame voor kookpotten maar uitgroeide tot volwaardige – en vrij lange – humorfilmpjes, zit het goed. Figuurlijk en letterlijk.

Eigen schuld

Dat er zoveel stennis wordt gemaakt over het wegspoelen van reclame door de kijker hebben de zenders in feite alleen aan zichzelf te danken. Tijdens een reclamebreak van VT4, sorry VIER, krijg je bijna het gras gemaaid. De lange reeks commerciële boodschappen wordt bovendien voorafgegaan en/of gevolgd door nog eens reclame voor de eigen zender.

de Mainzelmännchen

Momenteel ontsnapt al 7,3 procent van de Vlaamse kijkers aan reclame door regelmatig uitgesteld te kijken. In 2011 was dat volgens de Unie van Belgische Adverteerders (UBA) 6,3 procent. Bij uitgesteld kijken wordt in drie kwart van de gevallen de publi doorgespoeld. Uitgesteld kijken zal nog terrein winnen. De adverteerders willen daarom met de tv-distributeurs en de zenders nadenken over de aanpak van dit ‘probleem’. Want de groeiende penetratie van de digicorders van Telenet en Belgacom brengen volgens de UBA het businessmodel van commerciële tv in gevaar.

Gesegmenteerde reclame?

Toch kiest de UBA niet voor een confrontatie met Telenet en Belgacom. De adverteerders dringen wel aan op een oplossing. Vooral Christian Van Thillo, topman van De Persgroep/VMMa (en dus VTM en 2Be) spreekt soms harde taal. Komt er geen oplossing, blijven de kijkers reclame skippen en haken de adverteerders af, dan willen sommigen de kijkers laten betalen voor hun programma’s.

Bij VT4 en VijfTV hebben ze al nagedacht. Of beter gezegd: grijpen ze terug naar een oud recept. Loeki werd in Nederland in 2004 op pensioen gestuurd. Bij de VMMa hebben ze een zestal jaar geleden ook een poging gewaagd om reclame op te leuken met Rob Vanoudenhouven en “dat had maar een beperkte invloed”.

De UBA roept de adverteerders alvast op om hun reclame op te waarderen en de zenders om minder eigen promotie in de reclameblokken te stoppen. Telenet ziet meer in het segmenteren van reclame, aangepast aan de interesses van de individuele kijker. In Groot-Brittannië
werken al twee commerciële zenders, BskyB en Virgin Media, aan dergelijke systemen.

 

 

Tags: , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

  1. als nu de reclame maffia zich gaat bemoeien hoe en wat wij moeten kijken is het ver gekomen .doorzappen die onbenullige recleme

    Ongepast?

  2. GEEN RECLAME. Punt. En als ze dan zeggen dat ze niets meer kunnen uitzenden; dan zij het zo. Misschien kunnen we dan onze gebuur eens opnieuw gaan bezoeken of eens op cafe gaan met vrienden…
    Lang leve GEEN RECLAME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ongepast?

  3. Dat zou vervelend worden als de reklame niet meer vervelend zou zijn. Wanneer moet ik dan gaan zien of er op een andere zender niets interessanter is of naar het toilet of de koel- of snoepkast gaan?

    Ongepast?

Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.