RegistrerenAanmelden

Tips om comfortabeler te werken op een beeldscherm

In heel wat beroepen wordt je zicht stevig op de proef gesteld. Werken op een beeldscherm vermoeit je ogen. Daarom is het belangrijk ze goed te verzorgen en enkele gewoonten aan te nemen die je visueel comfort verhogen. Onderaan dit artikel vind je ook drie eenvoudige oefeningen om je kijkers in vorm te houden.

Prikkende ogen, concentratiemoeilijkheden aan het einde van een lange werkdag achter een computerscherm… Het is het lot van veel mensen met een kantoorjob. Er zijn nog weinig beroepen die geen concentratie op een of ander scherm vereisen. En als het niet voor het werk is, dan wel om ons te ontspannen: televisie, computer (nog meer), videogames, tablets en smartphones.

Gefixeerd

«Wat nefast is bij het werken op een scherm, is dat je blik gefixeerd is op een voorwerp dat altijd op dezelfde afstand blijft», vertelt Marie Schils, een oogtrainster. «De spieren die de accommodatie regelen, worden bijna niet meer geoefend. Door op een scherm te focussen, knipperen je ogen ook minder. Een automatische reflex. Daardoor drogen je ogen uit en raken ze geïrriteerd. Knipperen ‘smeert’ en reinigt je ogen, maar geeft ze ook korte momenten van duisternis zodat ze kunnen herstellen.»

Ook je houding telt

Maar niet alleen het scherm is een boosdoener. Volgens Marie Schils hebben ook de lange werkdagen op een bureaustoel een impact op ons zicht. «De ogen zijn een verlengstuk van onze hersenen. Ze oefenen 20% van de gezichtsfunctie uit. De rest gebeurt door de visuele cortex in het achterhoofd. Een slechte houding van de rug, en vooral de nek, beïnvloedt dus ons zicht. Alles wat de hersenen van bloed voorziet, passeert langs de nek. Een slechte zithouding of stress kan spasmen veroorzaken. Ook daar moet je rekening mee houden.»

Zelfs wat we eten kan ons zicht beïnvloeden. «De ogen worden gevoed door heel fijne haarvaten. Verzadigde vetten en suikers verdikken het bloed.» Elke dag gezond eten en voldoende water drinken, helpt je ogen te hydrateren en zorgt dus voor meer visueel comfort.

3 oefeningen

Dit zijn drie eenvoudige oefeningen om de beweeglijkheid van je ogen te oefenen en ze te ontspannen.

‘Palming’: Wrijf je handen tegen elkaar om ze te verwarmen en plaats je palmen over je ogen, zodat het donker wordt. Adem diep in en uit. Dit is de beste manier om je ogen te ontspannen en irritatie en uitdroging te verminderen. Geeuwen werkt ook uitstekend!

Aan de horizon: Houd je hand op 10 cm van je gezicht en kijk ernaar. Kijk dan naar iets op 1 meter afstand. En focus vervolgens op een voorwerp 10 meter verder, of nog beter, op de horizon. Ook efficiënt: kijk 1 of 2 keer per uur enkele seconden door het raam.

Rollen met je ogen: Maak horizontale en verticale bewegingen met je ogen, zonder te forceren. Dat onderhoudt de beweeglijkheid van de oogspieren. Je kan ook met je ogen rollen in de twee richtingen of ‘?’ maken.

(Bron: Metro)
Lees ook: Verknoei je ogen niet met kleine lettertjes
Zittend beroep is dodelijk, vooral voor oudere vrouwen

Tags: , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Tips om comfortabeler te werken op een beeldscherm”.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.