RegistrerenAanmelden

Link tussen voeding en veroudering: “Wie minder eet, leeft langer”

Melk is ongezond, van te veel eiwitten word je snel oud en de heilzame werking van antioxidanten is een fabeltje. In zijn ophefmakende boek ‘De voedsel- zandloper’ maakt de jonge arts en onderzoeker Kris Verburgh een heleboel ingeburgerde voedingsmythes met de grond gelijk. «De klassieke voedingsdriehoek is verouderd», luidt zijn boodschap.

Als alternatief voor de ouderwetse voedingsdriehoek heeft Verburgh een geheel eigen model ontwikkeld, dat hij de voedsel-zandloper noemt.

«Dit model is in overeenstemming met de nieuwste inzichten over gezondheid, diëten en afvallen», zegt de auteur. «Het grote voordeel is dat je er veel meer ongezonde voeding in kwijt kan. De klassieke voedingsdriehoek zegt immers vooral wat je wél moet eten, maar in het westen is er tegenwoordig veel meer ongezonde voeding die ons verleidt. Daarom heb ik de bovenkant van de zandloper uitgebreid met ongezonde voedingsmiddelen, zodat de lezer ze gemakkelijk kan herkennen. Via de symmetrische vorm kan je bovendien direct zien door wat je ze kan vervangen.»

Kris Verburgh

In tegenstelling tot bij de traditionele voedingsdriehoek vormen zetmeelbommen als brood en aardappelen bij de voedselzandloper niet langer de basis van onze voeding. Zo’n koolhydraten zijn volgens Verburgh dan ook erg ongezond, en dat is lang niet de enige opmerkelijke stelling die de jonge wetenschapper maakt. Verburgh benadert onze dagelijkse voeding vanuit het perspectief van de biogerontologie of de wetenschap van veroudering, wat enkele verrassende inzichten oplevert. Een greep uit het aanbod:

“De meeste diëten zijn ongezond”

Verburgh: «Diëten doe je gedurende een bepaalde periode, en dan stop je ermee. Maar als je je eetpatroon niet definitief wijzigt, komt het verloren gewicht er op termijn terug bij. Door gezond te eten, kan je het risico op verouderingsziekten bovendien drastisch verminderen. De enige voorwaarde is wel dat je dat op regelmatige basis doet, gedurende heel je leven. Voor veel mensen betekent diëten bovendien dat je tegen je zin minder moet eten. Maar gezonde voeding kan ook heel lekker zijn, en je hoeft ook helemaal niet minder te eten. Als je kiest voor gezonde dingen, mag je zoveel eten als je wil.»

«De meeste diëten zijn ook ongezond. De populaire proteïnediëten bijvoorbeeld, zoals het Pronokal-dieet van Bart De Wever of het Atkins-dieet, versnellen het verouderingsproces. Een van de belangrijkste redenen waarom wij verouderen, is proteïnesamenklontering. Heel ons leven lang klonteren proteïnen zich samen in ons lichaam. Als dat gebeurt in onze hersenen, gaat ons geheugen bijvoorbeeld achteruit. Als je een proteïnedieet volgt, ga je dat proces nog versnellen.»

“Hoe meer melk, hoe zwakker de botten”

«Het is een populaire misvatting dat je melk nodig hebt om sterke botten te krijgen. Onderzoek spreekt dat tegen. In de jaren 90 kwam men al tot de vaststelling dat in landen waar men bijna geen zuivelproducten eet, tot 40 keer minder botbreuken voorkomen dan in landen waar men zeer veel melk consumeert. Hoe meer melk, hoe zwakker de botten dus. Dat is best ironisch, aangezien er op tv voortdurend reclame wordt gemaakt voor melk. Daarnaast houdt melk drinken een heleboel andere gezondheidsrisico’s in. Zo lopen mensen die een glas melk per dag drinken, 2,3 meer kans op de ziekte van Parkinson. Je kan melk trouwens perfect vervangen door groene bladgroente. De calcium uit groenten neem je bovendien veel beter op dan de calcium uit melk.»

“Van suiker word je oud”

«Vetten, en dan vooral verzadigde vetten, worden al jaren als de onderliggende oorzaak beschouwd van de toename van hart- en vaatziekten. Maar eigenlijk zijn vooral suikers de boosdoeners. Suiker is een plakkerig goedje, en ook in het lichaam plakt het op moleculair niveau aan alles. Wanneer suiker aan cholesteroldeeltjes plakt, gaat die cholesterol gemakkelijker aan de wanden van de bloedvaten kleven, waardoor je meer slagaderverkalking krijgt, wat kan uitmonden in een hartaanval. Als je elke dag één glas frisdrank drinkt, verhoogt je kans op een hartaanval bijvoorbeeld met 43%. De kans op diabetes verdubbelt zelfs. En suikerziekte op zich verhoogt je kans op een hartaanval vier keer. Net als proteïnesamenklontering zorgt suiker trouwens voor versnelde veroudering. Het gaat bijvoorbeeld plakken aan de colageenvezels in de huid, waardoor je meer rimpels krijgt. Of waardoor je bloedvaten stijver worden, en je een hoge bloeddruk krijgt.»

“Antioxidanten houden je niet jong”

«We worden voortdurend om de oren geslagen met de stelling dat antioxidanten veroudering tegengaan, maar dat is niet waar. Proefdieren die volgespoten worden met antioxidanten, leven geen dag langer. Ze remmen het verouderingsproces niet af, in tegenstelling tot wat veel reclameboodschappen beweren. De reden waarom groene thee en fruit gezond zijn, is omdat ze licht toxische stoffen bevatten die lichaamseigen detoxificatie-enzymen en antioxidatie-enzymen activeren, waardoor je beter bestand bent tegen andere schadelijke stoffen.»

“Wie minder eet, leeft langer”

«Calorierestrictie is een van de weinige interventies die ervoor zorgen dat we langer leven. Als je 25% minder eet dan je normaal nodig hebt, schakelt je lichaam over op een soort van spaarstand. Het gaat je lichaamsweefsels beter onderhouden, omdat je lichaam beseft dat er niet genoeg voeding voorhanden is om voortdurend lichaamsweefsel op te bouwen. Daardoor verouder je minder snel.»

Lees ook:
Langer leven door minder te eten? Vergeet het
“De penis is de spiegel van het hart”
Minder dan 6 en meer dan 8 uur slapen is slecht voor het hart
Zelfs licht hogere bloedsuikerspiegel verhoogt risico op hartinfarct
Wat je zelf denkt – niet wat dokter denkt – van belang voor genezing
Een ‘gebroken hart’ bestaat echt maar het lijkt op een inktvissenval
Meer en snellere zorg bij hartinfarcten want “Tijd is spier”
Bewijzen voor pure chocolade als hartmedicijn

Kris Verburgh, De Voedselzandloper,
Bert Bakker, 366 p., 17,95 euro

www.voedselzandloper.com

 (Bron: Metro)

Tags: , , , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Link tussen voeding en veroudering: “Wie minder eet, leeft langer””.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.