RegistrerenAanmelden

Eetgelegenheden volgens hygiëne: Pita-bars maken reputatie waar

Meer dan een op de twee horecazaken die warm eten opdienen, kregen van de inspectie een onvoldoende. Uitgesplitst naar type zaak scoren pizzeria’s maar vooral pitazaken slecht.

Frituren scoren beter, maar krijgen nog altijd in meer dan de helft van de controles een negatief verslag. Opmerkelijk ook: 51 procent van alle collectieve voedselvergiftigingen in 2011 is te wijten aan een besmetting in een horeca-zaak.

Dat blijkt uit het jaarverslag van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) over 2011.  Dat jaar werden er 8.800 inspecties uitgevoerd op infrastructuur, inrichting en hygiëne in de horeca. Gemiddeld genomen was die inspectie voor 53 procent procent van de zaken ‘ongunstig’.  Op bijgaande tabel kun je per type van zaak aflezen hoe het er gesteld is.

Type zaakAantal
inspecties
Ongunstig
Pita-zaak 28372,4 %
Pizzeria30259,9 %
Restaurant2.67558,3 %
Snackbar,
Broodjeszaak
2.00353,7 %
Frituur95251,6 %
IJssalon,
Banketbakker
43548,3 %
Hotel-restaurant21947,5 %
Traiteur,
Feestzaal
77141,2 %
Kamers met ontbijt9422,3 %

“Daarom niet smerig”

“Een ongunstige evaluatie betekent niet automatisch dat de zaak smerig is”, zegt Lieve Busschots, woordvoerster van het FAVV in een krant van de Corelio-groep.

“Wanneer de werknemers bijvoorbeeld niet in orde zijn met hun medische attesten, is dat een inbreuk op de regelgeving. Terecht ook. Maar er hoeft dus niets erg aan de hand te zijn”.

Frigo OK?

Toch zijn de meest voorkomende mankementen vuile lokalen (14 procent van de gecontroleerde horecazaken) en en vuile oppervlakken die in contact komen met levensmiddelen (11 procent). Ook niet correct werkende koeling (10 procent) is een vaak voorkomend probleem.

Dat zijn wel degelijk elementen die rechtstreeks verband houden met hygiëne.  Overigens, toiletten die onmiddellijk uitgeven op plaatsen waar voedsel behandeld wordt, zijn vaak een pijnpunt.

Pluimpje voor grootkeukens

Zelfs wanneer ruimer wordt gekeken en rekening gehouden wordt met controles op rookverbod, traceerbaarheid van producten, controlesystemen… blijft de balans indrukwekkend negatief: amper in 55 procent van de 11.720 gecontroleerde horeca-zaken werd een gunstig resultaat vasgtgesteld.

Grootkeukens scoren beter met 66 procent gunstige resultaten. Het FAVV stipt aan dat deze branche vooruitgang heeft gemaakt.

In de voedingshandel werd bij amper 54 procent van de 10.297 zaken een gunstige evaluatie gemaakt.

3 ton vlees

Van de 11.720 horecazaken moesten er 60 tijdelijk de deuren sluiten.

Er werden 233 in beslagnames uitgevoerd, ondermeer 8 ton niet echt koosjer voedsel werd uit de frigo’s verwijderd. Dat ging grotendeels om vlees (3 ton), graan (0,5 ton), ijs (0,4 ton), dessertjes (0,2 ton)…

De controles resulteerden in 5.526 waarshuwingen en 870 pv’s.

Voedselvergiftigingen

Over 2011 registreerde het FAVV 1.539 gevallen van voedselvergiftiging. De schuld daarvoor ligt in de meerderheid van de gevallen niet bij de detailhandel en de voedselproducenten maar bij… de restaurants en de individuele consument: 51 procent vindt zijn oorzaak in horeca-zaken, 20 procent in de foute behandeling van voedsel door de eindgebruiker thuis.

Gehakt

Enkele andere aandachtspunten van het FAVV:

  • 31 procent van de slagerijen heeft in 2011 nagelaten een verplichte jaarlijkse analyse van een staal gehakt te laten uitvoeren.
  • 24 procent van de voedingshandelszaken beschikt niet over wasbakken met warm en koud water, vloeibare zeep en een hygiënische handdroger.
  • 17 procent van de bakkers en pâtissiers respeceteren de koudeketen niet.
  • 9 procent van de vishandels zondigen tegen de temperatuurlimieten voor producten in de gekoelde toonbanken.

Tags: , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Eetgelegenheden volgens hygiëne: Pita-bars maken reputatie waar”.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.