RegistrerenAanmelden

Hou zo de 9 kilo extra van je lijf na een rookstop

Een rookstop kost de ex-roker gemiddeld 9 kilogram extra gewicht 8 jaar na de laatste trek. Een niet-roker verdikt in die periode amper 2 kilo. In het eerste jaar vliegt er 5 kilogram aan. Dat zijn ontmoedigende cijfers.

Het wordt nog moedelozer als je bedenkt dat er volgens een synthese van bestaand wetenschappelijk onderzoek (Cochrane-review) amper iets aan te doen valt. Geneesmiddelen, voorlichting over voeding en beweging… Allemaal boter aan de galg.  Reden temeer om alle zeilen bij te zetten en de tips hieronder te lezen.

Nutteloos

Geneesmiddelen om te stoppen met roken (zoals antidepressiva en nicotinevervangers) hebben volgens de studies wel “enig gunstig effect”, maar na het stoppen van de behandeling verdween dat. Algemene voorlichting over gewicht en voeding is volstrekt nutteloos.

Krijgt de stopper persoonlijke ondersteuning om zijn opnieuw ontdekte smaakzin aan banden te leggen, dan stelde men eveneens een positieve invloed vast na 1 jaar, maar daar kunnen geen definitieve conclusies aan verbonden worden omdat het bestaande onderzoek te beperkt is. Ook de waargenomen kleine effecten van voorlichting over beweging en sport moeten om dezelfde reden genuanceerd worden.

 Grote “maar…”

Er is wel een grote “maar…”.  De adviezen over voeding en sport zouden nauwelijks effect hebben omdat de ex-rokers ze niet of nauwelijks opvolgen. De combinatie van gezondere voeding en meer beweging is immers hét recept om op gewicht te blijven of zelfs kilo’s te verliezen.  Begin wel geen crash-dieet: je gaat misschien ontmoedigd geraken en de rookstoppoging opgeven. Daarom:

Tien Haalbare Tips

1) Elke dag (of toch bijna) sport of extra lichaamsbeweging.  Stoppen met roken vertraagt de stofwisseling maar sporten versnelt de stofwisseling weer. Door te sporten blijft je lichaam ongeveer op hetzelfde niveau qua stofwisseling als tijdens het roken.

 2) Suikervrije kauwgom. Zorg ervoor dat je altijd suikervrije kauwgum binnen handbereik hebt. Pak een sjiek als je de rookdrang voelt opkomen. Breng afwisseling in de smaken.

3) Poets regelmatig je tanden. Een frisse mond voelt lekker aan, de trek in zoetigheid vermindert maar ook de trek in een sigaret neemt af.

4) Vervang ongezond snoep en snacks door gezonde alternatieven. Fruit, mandarijnen, rijstwafels, een lekkere thee… Het pellen van een mandarijn of het schillen van een appel geeft bovendien een rustmoment dat het roken van een sigaret je vroeger gaf.

5) Is er grote drang om er een op te steken, zorg dan voor afleiding in plaats van voedsel. Bel iemand, loop een blokje om… Bedenk op voorhand een reeks afleidingsmanoeuvres.

6) Voor sommige stoppers is een stressbal van grote waarde. Knijpen, zo hard je wilt om de spanning en energie te kanaliseren.

7) Alcohol = gevaar! Alcohol doet drie nefaste dingen: je krijgt een pak calorieën binnen die dadelijk worden omgezet in vet, je krijgt honger, je krijgt nog meer behoefte aan een sigaret. Begin pas aan alcohol als je er zeker van bent dat je je sterk genoeg voelt om het roken te laten.

8) Gun je lichaam tijd. Stoppen met roken en tegelijk niet aankomen zijn twee zeer lastige opdrachten.

9) Stel haalbare doelen inzake gewicht en beloon jezelf als je ze bereikt. Wees onverbiddelijk wat roken betreft. Bedenk dat roken een veel groter risico is voor je gezondheid dan de extra kilo’s die er wellicht onvermijdelijk bijkomen.

10) Nicotinepleisters helpen de nicotineverslaving en de hogere stofwisseling geleidelijk afbouwen.

Tags: , , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Hou zo de 9 kilo extra van je lijf na een rookstop”.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.