RegistrerenAanmelden

Half uurtje fitness gomt meer kilo’s weg dan een heel uur

Een opmerkelijke Deense studie komt met een opbeurend resultaat: Minder zweet levert meer resultaat op. Oefen iets minder en wllicht ga je meer afvallen. Dat bewezen ongeveer 60 Denen tussen de 20 en 40 jaar, allen met licht overgewicht, die op verschillende trainingsregimes werden gezet.

Een groep moest een half uurtje per dag aerobe oefeningen doen – fietsen, roeien en dergelijke, uithoudingstraining dus. Een andere groep moest dezelfde oefeningen doen maar dan gedurende een uur.

Min 3,6 kilo versus min 2,7 kilo

De resultaten waren niet wat je op het eerste gezicht zou verwachten. De groep met het lichte regime verloor gemiddeld 3,6 kilo. De uitslovers verloren maar 2,7 kilo.

In beide groepen was er wel een omzeggens identiek verlies van 4 kilo lichaamsvet. De uitslovers hadden dus iets meer spiermassa gekweekt.

“Voor de weegschaal levert een half uur matig oefenen evenveel winst op als een heel uur”, aldus Mads Rosenkilde in ScienceNordic.com.

Hola Pola!

Ja maar… hoor ik fitnessfanaten al zeggen: Vier kilo extra spiermassa zorgt voor 100 calorieën extra verbruik per dag, goed voor 5 kilo vet per jaar. De uitslovers zullen op lange termijn gelijk hebben.

Meer compensatiemechanismen

Er is toch iets meer in het spel. De energiehuishouding bij beide groepen toonde grote verschillen. “De mannen die 30 minuten oefenden verbrandden meer calorieën dan wat op basis van hun trainingsschema kon verwacht worden”, zegt doctoraalstudent en mede-auteur Mads Rosenkilde. Beduidend meer: namelijk 80 procent bovenop wat normaal zou zijn.

De uitslovers verbrandden 20 procent minder calorieën dan verwacht.

Het eetgedrag van beide groepen werd nauwlettend in de gaten gehouden. Er waren geen grote verschillen in energie-inname en evenmin in extra fysieke activiteit buiten de fitnessoefeningen. Volgens Rosenkilde kunnen eetverschillen en meer resterende energie bij de 30-minuten groep  wel een rol(letje)  hebben gespeeld. Maar dit is niet de volledige verklaring.

Ieder mens…

Volgens de auteurs van de studie (American Journal of Physiology) zijn ‘compensatiemechanismen’ van het lichaam op toegenomen activiteit in de wetenschap een bekend fenomeen. Ze verwijzen naar een ander experiment waarbij jonge mannen 100 dagen dezelfde training en strict gecontroleerd dezelfde voeding kregen. Dat leidde tot heel uiteenlopende gewichtverliezen gaande van 3 tot 12 kilo.

De effecten verschillen dus sterk van persoon tot persoon. Een volgende stap in dit onderzoek zou zijn om na te gaan in welke mate deze compensatie-effecten spelen voor andere trainingsvormen en over langere periodes.

Tags: , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Half uurtje fitness gomt meer kilo’s weg dan een heel uur”.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.