RegistrerenAanmelden

Opgepast als de bank je belt tijdens het bankieren

De gevallen van fraude bij internetbankieren zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar opvallend gestegen. Internetcriminelen gaan steeds sluwer te werk. Ze nemen ook alsmaar vaker telefonisch contact op met hun slachtoffer. Iets wat je echte bank nooit zal doen.

Cybercriminelen installeren ongemerkt valse software (malware) op je pc waarmee ze kunnen achterhalen of en wanneer je aan het internetbankieren gaat. “Zo gebeurt het dat iemand die aan het internetbankieren is, wordt opgebeld met het verzoek om zijn elektronische handtekening door te geven, zogezegd om veiligheidsredenen. Dat laat de criminelen toe om de geldsommen afhandig te maken en die over te schrijven naar andere rekeningen”, aldus Luc Beirenes diensthoofd van de Federal Computer Crime Unit (FCCU).

Bank moet fraude vergoeden

Ook doet er momenteel een e-mail de ronde waarin klanten van KBC wordt gevraagd om hun rekeningnummer en pincode door te sturen. “Het gaat om een zogenaamd phishing-bericht”, zegt Viviane Huybrecht van KBC. “Wij zullen nooit via mail vertrouwelijke informatie vragen. Klanten keilen het bericht best zo snel mogelijk richting prullenbak”. Op www.kbc.be vinden klanten een voorbeeld van de malafide e-mail.

Febelfin, de sectororganisatie van de banken, maant aan op tot grotere waakzaamheid. Tot dusver hebben banken oplichting bij internetbankieren steeds volledig vergoed. Dat is ook hun plicht. Achteraf kunnen ze eventueel ‘grove nalatigheid’ door de klant aantonen en hun vergoeding terugvorderen (lees ook: Gepluimd tijdens internetbankieren? Bank moet fraude vergoeden).

“Geen zaak van de bank alleen”

Febelfin-voorzitter Filip Dierckx: “Zes op de tien Belgen maken zich weinig zorgen over de computerbeveiliging. Ze vinden dat een zaak voor de bank of de overheid. De banken nemen hun verantwoordelijkheid. Maar de beveiliging is geen zaak van hen alleen. Gebruikers moeten maken dat de virusscanners en de firewalls werken. Ze mogen niet ingaan op verdachte telefoons of mails en moeten codes en wachtwoorden vertrouwelijk behandelen”.

Zowel FCCU als Febelfin pleiten voor een grotere verantwoordelijkheid van de consument.

0,00006% van de transacties

Internetbankieren is populairder dan ooit. De Belgische banken telden vorig jaar ruim 8 miljoen abonnementen, een verdubbeling ten opzichte van 2006. Maar ook het aantal gevallen van fraude ging spectaculair omhoog. In de eerste vijf maanden van dit jaar werden al 261 gevallen gemeld, waardoor een totaalbedrag van 715.081 euro buitgemaakt werd. Dat is nog drie keer meer dan in het hele jaar 2011, toen er 94 fraudegevallen gemeld werden en de cybercriminelen 175.332 euro konden wegkapen.

Dierckx wijst er op dat het buitgemaakte bedrag wel maar om 0,00006% van alle internet-transacties bedraagt. Bovendien wisten banken ruim de helft van het ontvreemde geld te recupereren.

Meer safety-tips vind je op www.safeinternetbanking.be

Tags: , , , , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

Er zijn nog geen reacties op “Opgepast als de bank je belt tijdens het bankieren”.


Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.