RegistrerenAanmelden

Crisis kun je proeven in het potje yoghurt en in de chocolade op de koekjes

Acteur Ethan Hawke: "Waar zit de aarbei?"

De crisis wordt een ‘way of life’, besparen is nu de standaardinstelling. Supermarkten en voedingsbedrijven worden in de tang genomen door de besparende consument en de stijgende grondstofprijzen. Dat zet ze aan tot sleutelen aan hun producten. Die consument krijgt iets andere waar voor hetzelfde geld. Een tikkeltje minder aardbeien in de yoghurt, chocolade met minder cacao op de koekjes…

Eieren, suiker, plantaardige vetten, cacao, vlees.. Al deze grondstoffen zijn de voorbije jaren in prijs blijven stijgen. Granen zijn sinds 2009 ongeveer 85 procent duurder geworden, palmolie kost nu 90 procent meer, melk 105 procent. Landen als China schuiven nu mee aan de tafel.

Voor een doorsnee potje yoghurt heeft dat gevolgen. Maar de grote distributeurs, die bepalen wie waar in de rekken komt, willen van geen prijsverhogingen weten. Integendeel, ze steken elkaar de loef af met prijsacties.

(Lees ook: Zo profiteer je maximaal van de prijzenoorlog in de warenhuizen).

Flankaanvaller Nani van ManU: "Er mocht wat meer cacao in"

Chemisch

De gevolgen laten zich raden: de voedingsbedrijven passen hun productieproces aan. Volgens Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, wijken de producenten in toenemende mate uit naar goedkopere vervangproducten.

De groothandel voor bakkerijproducten Puratos gaf deze week aan, aldus De Tijd, dat de populairste producten nu  de ei- en vetvervangers voor in brood en gebak zijn. Goede grondstoffen worden dus steeds vaker vervangen door goedkopere, chemische alternatieven.

Er zijn meerder signalen die wijzen op verarming en kwaliteitsverlies. Barry Callebaut, de grootste chocoladeproducent ter wereld, geeft grif toe dat de vraag naar alternatieve chocolade, met minder cacao, enorm is toegenomen. Maar ook bedrijven als Lotus (koekjes en gebak) en Ter Beke (vleeswaren, lasagne en pizza) sleutelen aan het aanbod én aan productieprocessen.

Het zal misschien een hele tijd duren eer de consument echt verschil proeft – want dat is natuurlijke de evenwichtsoefning: smaak behouden maar goedkoper produceren – als belegger heb je het de voorbije week al geweten.

“Besparen op dagelijkse levensmiddelen”

De Franse voedingsreus Danone maakte dinsdag bekend dat de winst licht zou dalen (-0,5 procent) terwijl eerder nog werd uitgegaan van stabiele winstcijfers. Oorzaken zijn de moeilijkheden van het bedrijf om de prijsstijgingen voor grondstoffen door te rekenen en de bijzonder zwakke vraag in door de crisis door elkaar geschudde Zuid-Europa. Het aandeel is sinds begin deze week ongeveer 8 procent goedkoper geworden.

Maar niet alleen de voeding krijgt klappen. Tekenend is wel dat Procter & Gamble (Gilette, Pampers, Duracell) woesdag ook moest uitpakken met een winstwaarschuwing. Nu zitten we inderdaad buiten de voeding, maar P&G is al jaren het prototype van een ‘recessiebestendig’ aandeel. P&G wijst naar de economische crisis als grote schuldige: “Amerikaanse en Europese consumenten besparen steeds meer op dagelijkse levensmiddelen”.

Tags: , , , .

Jouw mening Geef nu je mening

  1. Wat is nu het beste, yogourt van Carrefour welke ik 1 euro betaal voor 8 potjes, of yogourt van danone welke ik 3,5 euro betaal ook voor 8 potjes. Volgens mij betaal je hier gewoon de merknaam. Als ze nu hun kwaliteit nog gaan laten zakken, hoef ik helemaal geen melkproducten meer !

    Ongepast?

Geef je mening

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.